„A jó bort nem kell magyarázni” – Interjú Varsányi Lajossal
Varsányi Lajos harmadik generációs szőlőtermesztőként 1990-ben indította vállalkozását, mely ma már Varsányi Pincészet néven az egri borvidék egyik legkedveltebb borászata. Vásárlóiknak jó szívvel ajánlják a METRO szakértőinek véleményét, hiszen az áruházlánc szakemberei jól ismerik a pincészet termékeit. Varsányi Lajos alapítót a borászatról, az egri borokról és az elmúlt 30 év sikereiről kérdeztük.
Név: Varsányi Pincészet
Hely: Eger
A pincészet alapításának dátuma: 1990
Alapító: Varsányi Lajos
Hogyan indult a Varsányi Pincészet és jelenleg mekkora területen gazdálkodnak?
A pincészet 1990-ben alapult, azonban tényleges működését csak 1994-től kezdte meg. Varsányi Pincészetként 2006 óta vagyunk jelen a belföldi piacon, és jelenleg közel 80 hektár saját területtel rendelkezünk.
Mely borok a pincészet specialitásai és milyen termés várható az idén?
A pincészet alapításakor elsődleges célként tűztük ki, hogy ötvözzük az egri borvidék tradícióit a korszerű technológiával. Ahogyan eddig, továbbra is a könnyű, gyümölcsös fehér és rosé borokat favorizáljuk, de természetesen a szortimentünkben megtalálhatóak az érlelt vörösborok is. Az idei terméssel kapcsolatban nagyon bizakodóak vagyunk, a jelenlegi és az eddigi időjárást figyelembe véve akár kiemelkedő évjárat is lehet.
Miért olyan népszerűek a magyar, azon belül is az egri borok? Mi a jó borász titka?
Eger kivételes helyzetben van, hiszen az első eredetvédett bor, az Egri Bikavér hazája. Ez sokat jelent, azonban más neves borok is köthetőek a városhoz, így például a Debrői Hárslevelű, valamint az Egri Csillag, aminek a megjelenésével a térségnek már három olyan ismert terméke van, melyből képesek vagyunk nem csak jó minőségben, de nagy mennyiségben is kiszolgálni a fogyasztókat. A vásárló számára olyan bort kell készíteni, amit másodjára is levesz a polcról. A jó bort nem kell magyarázni, könnyen érthető.
Egy borász titka a szőlővel kezdődik. Hisszük és tudjuk, hogy kiváló minőségű bort csakis jó alapanyagból lehet készíteni, ezért különösen odafigyelünk a szőlő művelésére és a terméskorlátozásra. Kiemelten fontos számunkra a fogyasztókkal való kommunikáció, hogy megértsék az üzenetet, amelyet feléjük közvetítünk.
Mit ajánl, mi alapján válasszon egy METRO vásárló, ha jó bort szeretne vásárolni?
Aki eddig Varsányi bort választott, még nem csalódott, de azt kell mondanom, hogy nehéz helyzetben van a vásárló, hiszen nagy a választék és nagyon sok jó bor van. Mindenképpen érdemes megkérdezni a METRO borszakértőket, hiszen ők már kóstolták a listázott borok nagy részét.
A ’90-es évek végén az elsők között kezdtek Rosé bort gyártani Magyarországon. Milyen volt ennek a fogadtatása, és miért döntöttek úgy, hogy megpróbálkoznak vele? A 80-as évek második felének nagy slágere volt a Beaujolais, ami ránk is hatást gyakorolt. Kerestük azt a bortípust és technológiát, amivel friss, szinte üdítő jellegű bort lehet készíteni, és erre Magyarországon, ezen belül különösen az Egerben termelt szőlők kifejezetten alkalmasnak bizonyultak.
Mire a legbüszkébb a pincészet elmúlt közel 30 évéből?
A 2000-es évektől a Varsányi család fiatalabb tagjai is részt vesznek a munkálatokban, így a pincészet mára ténylegesen családi vállalkozásként működik, remekül tudunk együtt dolgozni. Úgy érzem, hogy az elmúlt 30 évből legbüszkébb a családomra és a hét unokámra vagyok.