Mit jelent a Badacsonyban borásznak lenni? Interjú Laposa Bencével!
Kitűnő borok és a legszebb balatoni panoráma: ez jellemzi a badacsonyi borvidéket, ahol a Laposa család már hosszú évtizedek óta foglalkozik szőlőtermesztéssel. A Laposa Pincészet mára a térség egyik legnépszerűbb borászatává vált, a METRO áruházlánc pedig már több mint két éve működik együtt a családdal. Gyümölcsöző kapcsolat ez, fogalmazott a pincészet vezetője, Laposa Bence, aki 12 éve irányítja a szüleitől átvett családi vállalkozást. Többek között a sikeres együttműködésről, valamint népszerű boraikról is mesélt nekünk.
Név: Laposa Pincészet
Hely: Badacsony
Alapítás dátuma: 1994
Alapítók: Dr. Laposa József és Laposa Eleonóra
Mikor és hogy indult a borászat? Mit jelent Badacsonyban borásznak lenni?
Édesanyám badacsonyi születésű, édesapám pedig tájrendező mérnökként már nagyon régóta foglalkozik magyarországi borvidékekkel. Kezdetben 3-4 hektáron, mostanra azonban közel 25 hektáron dolgozunk. Úgy érzem, a Badacsony végre egy jó és izgalmas borvidékké fejlődött, az a fajta pezsgés, ami sok történelmi borvidékünkön már jóval korábban kialakult, mára nálunk is megfigyelhető. Öröm itt dolgozni és mindennek a részesévé válni. Mi elsősorban fehér fajtákat készítünk, nem csupán azért, mert a hely adottságai ezt támogatják, de a családunk szakmailag is sokkal jobban hisz a fehér borokban. Egyedibb és izgalmasabb ízvilág, a környékre jellemző bazalt alapkőzet által megtalálható ásványosság világszinten egyedi, és jobban érvényesül ezekben a fajtákban.
Önnek és a húgának, Zsófinak egyértelmű volt, hogy továbbviszik a családi vállalkozást? Mit jelent Önök számára a borászat? Munka, hobbi, életforma?
12 éve irányítom a birtokot, amiből már 4 éve dolgozunk együtt a húgommal, Zsófival. A testvérem elsősorban a szakmai munkáért felel, borászként végzett, így a szőlő és a bor az ő területe. Én a cég irányításáért felelek, és büszke vagyok arra, hogy mostanra milyen szerteágazó a tevékenységünk. Természetesen a szőlő- és borkészítés az elsődleges, de ma már komoly kereskedelmi hálózattal és több vendéglátóegységgel rendelkezünk. Számunkra nem volt kérdés, hogy továbbvisszük a vállalkozást. Az, hogy a borászat mit jelent nekünk, sokat változott az évek során. Igyekszünk szakmailag is évről évre fejlődni, új kihívásokat keresni, de sokkal fontosabb az a badacsonyi és balatoni lét, amit mind nagyon szeretünk. Aki hozzánk ellátogat, annak ebből próbálunk egy szeletet nyújtani, ami jóval több és komplexebb, mint maga a bor.
Borászatuk működése óta melyik évet, akár borfajtát tartják a legsikeresebbnek és miért?
Egyértelműen az olaszrizling az a fajta, ami kiemelkedik a pincészet életében. A kezdetektől a mai napig ez az elsőszámú szőlőfajtánk. Sok jó évjáratunk volt, de a 2006-os év minden szempontból mérföldkő. Rengeteg kísérleti tételt el tudtunk készíteni, melyek később fontos referenciaborok lettek, ennek szerencsére az időjárás is kedvezett, szép, csapadékmentes ősznek örülhettünk.
Mióta dolgoznak együtt a METRO-val, hogyan értékelik az együttműködést?
A METRO-ban régóta vannak boraink, a direkt együttműködés pedig körülbelül 2 éve kezdődött el. Pozitív érzésekkel dolgozunk együtt, megfigyelhető egy folyamatos növekedés. A METRO olyan partner, akivel kölcsönösen jó dolgokat tudunk létrehozni, nyitottak az ötleteinkre, és fordítva. Példaként említeném egy közös projektünket, a METRO számára készített egyedi karácsonyi díszcsomagolásunkat, aminek nagy sikere volt.
Mely, a METRO-ban is kapható boraikat ajánlanák a vásárlóknak? Van-e köztük személyes kedvenc, és ha igen, milyen ételt ajánlanak mellé?
A METRO-ban elsősorban a könnyedebb boraink találhatóak meg: Friss, Illatos és Rosé borok. A METRO számára komolyabb borokat is szállítunk, ilyen például a 4 Hegy, ami egyértelműen kiemelkedő. Ehhez nagyon jól működő gasztronómiai fogás például a sült fiatal kakas kucsmagomba-mártással, fehér gyökérzöldségekkel. A 4 Hegy komoly, tartalmas olaszrizling, amely jobb évjáratokban négy különböző termőhely házasításával történik.